Alla inlägg under augusti 2010

Av Mirja - 22 augusti 2010 21:52

för er som undrar varför jag inte bloggat  

Vi var på utställning igår...

Först in av våra hundar var Aspbackarna's Oliver Moragues, Olli till vardags. Han hade en hane i konkurensen. Olli vann! Han fick Hp, inte illa pinkat för en tio månader hund på hans första utställning. Domaren var även av den uppfattningen att juniorer inte ska högre pris än Hp. Konstigt tycker jag. Detta gjorde att WW vinnande petit brabancon tik endast fick HP, mycket märkligt kan man väl få tycka... Eller vad säger du Nina?  

Nåväl Ollis kritik;

Lovande vältypad, välgående. Vackert huvud med utmärkta detaljer. Fin svart mask. Kunde vara något kortare i nosparti. Ganska bra fram & bakställ. Fin päls. Rör sig med bra steglängd. Ännu ngt svaijg fram.

 

Foto på Olli

Näste man (hund) in var Aspbackarna's Nanbubijin eller Gin som han kallas 

Utan konkurens i sin klass fick han Ck, hans kritik;

Lovande ganska välkroppad för åldern, förstklassigt huvud, med vackra ögon & öron, Kunde ha kraftigare haka, ganska bra skulderläge & förbröst. Bra kors & svansfäste. Rör sig med ngt trippande rörelser men visar sig väl. Snygg siluett

Tyvärr har jag inget bra fot på Ginpan    det är svårt att få till fina foton på svarta hundar.

Ja i förlängningen så fanns det sex Championhanar som alla fick Ck. Gin slutade som BH-6 och fick följdaktligen certet    

Så var det dags för Aspbackarna's Opal springs eller Opi som hon kallas;

1:3

Liten feminin tik, kunde ha renare färg. Utm.skalle och stop, utmärkta ögon, Välpacerad nosknapp ngt smal käke. framskutet skulder läge, kunde vara bättre vinklad bak, lågt ansatt svans. Behöver tid, rör sig bra bak ostabila höga lyft fram


Det är en motsägelsefull kritik som ni ser och inte rättvis på alla punkter. Men men så är det ibland.

Sist ut var Aspbackarna's  Lambruscho Dell'Emilia AkA Camira

Hon har inte helt lyckats bli av med "babyfettet" sedan valpningen. Ja, jag vet Carina; det är mitt fel som inte insåg att jag gödde upp henne  

Nå väl Camira fick en oförtjänt två iaf...

Kritiken;

Liten ganska lågställd ytterst feminin. Framskjutet skulderläge. Mjuk överlinje, kunde vara bättre musklad. Förstklassigt huvud, välplacerad nosknapp, fina ögon. Kunde ha bättre knäledsvinkel Rör sig OK bak alltför bredspårigt fram


Vi hade fyra individer med oss så vi beslöt att ha en uppfödargrupp. Det var två uppfödargrupper och den andra uppfödaren vann. Men vi fick en etta och HP på gruppen med följande kritik;

Uppfödargrupp med modell mindre format.Alla med mkt vackra ögon & uttryck. Genomgående alla med bra vinklar & mkt trevliga


Domare i Eskilstuna var Britta Ros-Börjesson


Barnfall Black legend ofDaisyvalley AKA Mika fick inte CK i Eskilstuna så inte heller hans konkurent, mycket märkligt...

Idag i Norrköping fick han det och han slutade som BIM med följande kritik;

Lovely head, good pigment, good mouth. Perfect underJaw, straight front.

Ex.stifle Correct coat texture

Domare i Norrköping där endast Mika deltog av våra hundar var Moira Cook-Grant

Jag vill också tillägga att Olli har en mycket välplacerad nos medan Gin som inte fick nedslag kanske skulle kunna vara aaaaningen kortare

Tack allihop för trevligt sällskap. Det är bara tråkigt att vissa inte begriper bättre än att jäklas med andra. jag syftar på en händelse idag som jag fått mig återberättad. Fy sjutton, skäms på er   fast det är ni väl för dumma för båda två! Vad får ni ut av att fara med lögn som det ju visade sig vara?! Gå fram och fråga efter fakta istället för att anta saker... Ni snackar skit om varandra bakom ryggen på varann   Det är jag vittne till. Helt plötsligt är ni såta vänner. Lycka till ni båda ni förtjänar varandra! Ingen annan vill väl ha med er att göra!  

Och till sist till en annan uppfödarkollega; Ge sjutton i vad jag har för storlek på mina hundar! Jag har sagt det förr och säger det nu igen förhoppningsvis för sista gången; Mina hundar är på den mindre sidan av rasstandaren. Jag vet det. DET ÄR AVLAT SÅ

Ovido - Quiz & Flashcards