Alla inlägg under mars 2009

Av Mirja - 31 mars 2009 13:55

Jag läste på en blogg att en hund hade gått bort. Ens egen sorg över dem man mist (alla har ju en speciell vrå i ens hjärta) bubblar ju upp igen såklart. Dum som man är går man in på sin minnessida på hemsan och minns... Allt man varit med om och hur svårt det var att ta farväl de gånger man hann.

Hur man fortfarande ser dem för sin inre ögonvrå...

Vår älsta griffon gick bort för drygt ett år sedan. Hon levde ett långt liv och blev över 14 år gammal, frisk och sund till hon dog...

Hon hade privilegiet att sova i köket varje natt den sista tiden.

Man var så van att hon kom viftandes på sin lilla svansstump när man kom ner i köket på mornarna att man tycker sig se henne ibland fast man vet att hon inte finns där.

Hon var mitt lilla murmeldjur och jag saknar henne fortfarande så det gör ont!

Men arvet efter henne lever kvar i hennes barnbarn, barnbarnsbarn och barnbarnsbarnbarn...

Värre är det om man nu ska vara nostalgisk att det finns inget kvar efter vår första cavalier tik som dog drygt 11 år gammal...

Hon var hälsan själv men linjen i sig höll inte hälsomässigt....

Foto nedan på min älskade Rocbee Whisky Bourbon

Slutligen; Det är så sant som det är sagt "Har du en gång tagit en hund i huset har du också bjudit in sorgen"


Av Mirja - 30 mars 2009 15:56

Inte underlig om cavalieren får dåligt rykte med den sk**avel som pågår. På ett forum snappade jag upp denna varning;


 "VARNING VARNING VARNING
I Taberg i Jönköpings kommun finns en sk. uppfödare, som säljer cavaliervalpar, ej registrerade. Tiken till valparna har avelsspärr pga faderns tidiga blåsljud på hjärtat, fadern till valparna är kryptorchid. Tiken parades innan 18 månaders ålder, sen direkt igen. En annan tik har fött en kull döda valpar, har parats om med en kryptorchid, den tiken har ett ögonfel som kan ger nedsatt syn, såld med avelsförbud inskrivet i kontraktet. tiken har också flyttats från valparna till annan ort innan de varit 8 veckor.
"Uppfödaren" är anmäld till både länsstyrelsen och polis.

Denna säljare annonserar på blocket och hon lämnar oriktiga uppgifter. Sprid denna information till de ni vet som söker cavaliervalp, vill ni veta mer så vänligen hör av er till mig"


Hoppas verkligen att de får stopp på denna människa!

Av Mirja - 29 mars 2009 13:14

Loppan fotade grabbarna igår, igen.

Gin sover ofta på rygg.. Han är så tjock så han har det lite besvärligt ibland att ta sig över till mage, igen.

Av Mirja - 28 mars 2009 13:31

jag dela med mig av ett recept på bål som jag hittade på ett forum.

Kanske ngt för ikväll? Håll till godo ;-)

Finsk bål

 2 flaskor Koskenkorva och garnera med saltgurka på kanten

Vill du ha mer färg på smaken kan du låta 10 lingon flyta omkring

Slutet på internet?!



http://www.slutet.se/

Av Mirja - 27 mars 2009 16:41

Jag lägger helt enkelt in en länk till min dotters blogg;

http://daisyvalley.bloggagratis.se/2009/03/27/1527251-varre-fragor-kommer-nog-snart/
Av Mirja - 26 mars 2009 16:18

Loppan har fotat gossarna idag. De ser ut som små nallebjörnar. Finns det något sötare än griffonbebisar?

Första fotot är på bamsen Gin

Bild nr två är Newton

Den gäspande valpen är också Newton.

Dottern bloggar på http://www.daisyvalley.bloggagratis.se

Hon har humor även när hon sover ;-) Citat från Emmas blogg

"Jag är tydligen jobbig vissa nätter -igår vaknade jag sååå utvilad... "Inte konstigt!" sa maken -jag hade tydligen väckt honom och krävt hans kudde till mina fötter!"

Av Mirja - 25 mars 2009 14:36

Lite om detta evinnerliga tjat om cavalierers hjärtan.
Har ni tänkt på att de flesta raser inte underöks vad gäller hjärta, alltså finns det ingen statistik på dem.
Ett blåsljud som kommer efter sju års ålder räknas som ett åldersrelaterat blåsljud.
Det skulle vara intressant att se hur cavalieren skulle ligga till i en undersökning kontra några andra raser genom livet...
För hur det än är blåsljud eller ej så lever cavalierer ganska länge faktiskt. 10-15 år är inga ovanligheter. Det finns cavalierer som levt i 17 ja tom 18 år! Det ni ;-)

Av Mirja - 24 mars 2009 07:26

Ovido - Quiz & Flashcards