Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Allmän fundering om rasbundna sjukdomar

Av Mirja - 23 mars 2010 18:56

Folk runt om i världen har börjat skanna sina hundar för syringomyeli. Både griffoner och cavalierer.

Jag fick tillsänt mig en lista på undersökta cavalierer i Finland. Det såg ganska bra ut. Som jag förstod det delas hundarna in i A; B, C, D, E och F hundar.

Hundar med E eller F ska inte användas i avel och hundar med C och D endast paras med A hundar.

En A hund kan ha små förändringar inte mer än två millimeter i hålrummet i ryggmärgen.

Själv kan jag väl tycka att om man nu ska börja med detta urvalet så ska man kanske ta i lite hårdare....

När jag ännu är igång om detta så är det en sak till jag vill tycka till om;

Griffoner bör ha känd status vad gäller ögon och knän. Jag tycker INTE man ska använda hundar med ögon eller knäledsfel i aveln överhuvudtaget.

Finns det fler som tycker som jag så hör gärna av er  antingen maila mig eller skriv i bloggen.

Själv har jag alltid knäledsundersökt mina griffoner och från och med i år ska jag börja ögonlysa den nya generationen.

Men  en MRI scanning gör jag inte på mina griffoner för att mina hundar uppvisar inga symptom på syringomyeli.

Dessutom är det ännu så länge för dyrt här i Sverige. Enligt de uppgifter jag har fått kostar det ca 8000:-

 
 
Carina

Carina

25 mars 2010 19:25

Hej!
FInns folk till allt....
Ang farmville, blockera applikationen!!
Att gå med i grupper som är emot dem gör inte nån nytta överhuvudtaget....

Allt är bra här, eller ja, jag är förkyld, men det är bara fint med Rasmus. Han har börjat kralla på sig så pass att jag måste börja se upp! Trodde jag inte skulle inträffa på den här lilla matvägraren...som inte vägrar mat speciellt ofta längre. :-)

KRAM och nafs i örat från Carina och Rasmus

http://mosterninnis.blogspot.com

 
Ingen bild

Gizmos familjemedlemmar

27 mars 2010 17:02

Hej Mirja!
Trots att du var så snäll och talade om för mig, Lina & Gizmo att det var dags att anmäla snyggingen Gizmo till lilla Stockholm, MISSADE vi det! F-n...Har haft väldigt mycket kring oss den sista tiden, så det får bli det att skylla på. Dessutom fyller halva släkten år under påsken så vi kommer inte hinna åka iväg och titta på dina vovvar heller.
Däremot önskar vi dig och hundarna stort lycka till och en riktigt glad och avslappnad påsk!

Kram från oss i Norrtälje

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mirja - 10 november 2010 19:33

har varit i farten igen   Så jag känner mig jätteledsen och deppig   Tur att jag har mina döttrar som stöd    På söndag är det farsdag    Olli var med Emma till Växjö på utställning bara som sällskap och det funkade jättebra  Jag har försökt ändr...

Av Mirja - 1 november 2010 21:05

natten till söndagen. Två svarta GOSSAR! Jaja man kan inte få allt   Valparna är Daisyvalley valpar och båda finns tillgängliga om någon skulle vara intresserad av en svart griffon. Hårlag är förtidigt att sia om ännu men de är vackert svarta med p...

Av Mirja - 25 oktober 2010 14:14

till femte december. Jag måste vila och får inte stressa ett dugg för att jag ska kunna återhämta mig. Tre olika nya mediciner blev det också. Hoppas att de hjälper och att man snart blir frisk   Nu kopplar jag bort allt som stressat mig, jag måste...

Av Mirja - 20 oktober 2010 22:56

Nya julgardiner blev det i allafall   Lite juklappar är beställda och budade    Jag tänker hålla igen på julklapps shoppandet i år. Barnen är ju faktiskt vuxna allihop. Dessutom verkar det som två av barnen ska fira jul på annan ort, i år   Konst...

Av Mirja - 13 oktober 2010 14:42

jag helt glömde tacka alla för trevligt sällskap... Speciellt tack till Emma och Carina förstås   Men även Eva som hjälpte oss med gruppen på lördagen. Killen som hjälpte oss i finalringen förtjänar även han ett stort TACK. Jag tror du hette Christia...

Ovido - Quiz & Flashcards